Більше 200 тисяч українців, за даними мобільних операторів, стежать сьогодні за своїми рідними та близькими за допомогою мобільних телефонів. Це на 42% більше, ніж у вересні минулого року.
Основними "поціновувачами" сервісів спостереження (згідно з даними мобільних операторів та компаній, що продають альтернативне обладнання) є батьки, що контролюють переміщення своїх дітей.
На другому місці - громадяни, що спостерігають за літніми родичами. При цьому вибір послуг для аматорів дистанційного спостереження поки що невеликий.
До літа 2009 року сервіс віддаленого стеження за допомогою стільникового телефону був доступний приватним клієнтам усього лише однієї компанії ("Київстар"). Послуга "Маячок" надавала можливість дізнатися, де на даний момент знаходиться SIM-карта абонента, а, отже, і сам абонент.
У червні минулого року аналогічний сервіс "Дитина під наглядом" запустила компанія "МТС-Україна". В обох випадках спостереження ведеться тільки між абонентами одного оператора, а сам сервіс базується на так званій технології LBS (Location Based Services) - вирахування відстані від sim-карти людини, яку шукають, до базової станції компанії.
Обидва оператори позиціонують сервіс як сімейний. Варіантів підключення до послуги два. Перший - через sms-запит з номером, що буде підключений до стеження. У цьому випадку потрібне підтвердження від абонента, за яким клієнт хоче спостерігати.
Другий варіант - підключення номера без повідомлення абонента про майбутнє стеження. Для цього спостерігач повинен прийти в офіс оператора і написати письмову заяву, вказавши номер, за яким він хоче стежити.
При цьому він повинен обґрунтувати, що має право на відстеження координат певного номера. Наприклад, такими підтверджуючими документами можуть бути контракт, оформлений батьками на дитину, і свідоцтво про народження.
Тарифи на послугу залишилися торішніми - 2,13 гривні за sms-підключення. Стільки ж коштує кожен sms-запит про місцезнаходження абонента.
При цьому з'явилися пільгові умови. Скажімо, цього року "Київстар" запустив безстрокову акцію з продажу запитів оптом: сплативши місячну абонплату в розмірі 15 гривень, абонент-"контрактник" може зробити 120 запитів, що не тарифікуються.
Для абонентів, що користуються пріпейд-пакетами, абонплата складає 50 копійок на добу за чотири "безкоштовні" запити.
У результаті для тих, хто користується сервісом постійно, акційний оптовий тариф у 18 разів вигідніший, ніж стандартний.
Конкуренти пільг ощадливим користувачам поки не пропонують, тому що вважають поточну вартість цілком доступною, а максимально прості умови підключення - і без того привабливими.
"Вартість послуги невисока. Для використання ж сервісу достатньо додати номери дітей до списку сервісу, і за необхідності відправляти запит на визначення місця розташування", - вважає Олександр Квашук, експерт "МТС-Україна".
Знайди мене
Журналісти протестували послуги спостереження, підключивши до сервісів "Маячок" та "Дитина під наглядом" колег по редакції. Сама процедура активації зайняла менше п'яти хвилин: достатньо було відправити sms із запитом на короткі номери МТС та "Київстар".
Потім на номери людей, за якими хотіли встановити спостереження, прийшли sms із проханням підтвердити: чи хочуть вони, щоб за ними спостерігали?
Виславши підтвердження, журналісти почали дізнаватися місце розташування своїх колег по Києву. Причому, як абонент МТС, так і абонент "Київстар", за якими велося спостереження, не одержували ніяких наступних sms-повідомлень (наприклад, про те, що хтось уже цікавився їх місцем перебування).
Перша ж проба показала високий ступінь погрішності. За інформацією від МТС, один журналіст перебував на вул. В'ячеслава Чорновола, 37, а другий, за даними від "Київстар", знаходився на вул. Тургенєвській.
Обидва репортери у цей час сиділи в редакції, на вул. Павловській, 29. МТС "промахнувся" на один квартал, "Київстар" - на два.
Повторення експерименту привело до тих же результатів. Поки журналіст знаходився в будівлі Кабміну (вул. Грушевського, 12), МТС "запевнив", що об'єкт перебуває в елітному житловому будинку "Липська вежа" за адресою вул. Інститутська, 18.
"Наша послуга дозволяє зрозуміти, чи пішла дитина в заплановане місце, а не дізнатися точну адресу", - прокоментував ситуацію Олександр Квашук.
"Похибка у місті може складати 200-500 м, за містом - до 2 км. Така похибка з'являється внаслідок обмежень технології Sell ID, що зараз використовується українськими операторами. Дана технологія допомагає вирахувати відстань від базової станції оператора до SIM-карти в телефоні", - пояснив він.
Подібні "неточності" при "визначенні на місцевості" компенсуються істотними плюсами технології LBS, запевняє Роман Харкаліс, редактор тижневика "Комп'ютерний огляд".
"Перевага послуги спостереження від українських операторів полягає в тому, що система може працювати з будь-якими телефонами, навіть не обладнаними GPS. Крім того, послуга не вимагає активації на цільовому телефоні. Довівши, що ви маєте право на спостереження за даним телефоном, ви можете віддалено встановити функцію стеження без згоди іншого абонента", - пояснює він.